شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Saturday, 27 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۳۰۹۷
تاریخ انتشار : ۰۸ : ۱۷ - ۱۴ شهريور ۱۴۰۲

دیباچه ؛ دینا محمدی: مهیار شادُروان خواننده و مدرس آواز ایرانی است؛ او از شاگردان برجسته محسن کرامتی  و از مدرسین ردیف آواز ایرانی به سبک سید حسین طاهرزاده«شیوه استاد شجریان»در دانشگاه ها و مراکز معتبر موسیقی به شمار میرود؛ او همچنین از محضر بزرگانی چون فریدون مشیری، دکتر حسین عمومی، محمد رضا شجریان، دکتر بهزادی، دکتر قدمعلی سرامی و...نیز بهره برده. آلبومهای "گوشه های نهان صبح"، " عشق وشب و شیدایی"، "خانه ام ابریست" ، "کنسرت استانبول ۲۰۱۳" و«اشک باران» نیز از آثار این هنرمند است. اومی گوید: اثر«خلوتگه خورشید» به عنوان یک اثر فاخر موسیقایی با ژانر مذهبی توانست مخاطبان زیادی را جذب کند. همچنین او معتقد است: بخشی ازاین اثر را می‌توان به عنوان «تعزیه مدرن» برشمرد که می‌تواند بستر خوبی برای هنرمندان عرصه موسیقی به ویژه حوزه موسیقی مذهبی باشد.

بخشی از اثر خلوتگه خورشید را را می‌توان به عنوان «تعزیه مدرن» برشمرد! | با تحریم و قهر،میانه ای ندارم

مهیار شادُروان که همکاری با آهنگسازانی چون درویش رضا منظمی،فضل الله توکل، فریدون حافظی،پیمان سلطانی،دکتر جهانشاه برومند،جمال الذین منبری،امید سیاره،سیامک جهانگیری،سیروس جمالی و....را در کارنامه خود دارد، پیرامون همکاری اش با ارکستر "نوای آفتاب" به دیباچه گفت: طرح اولیه این اثر را من بر اساس کنسرتی که سال ۹۵ به همراه دوست عزیزم جناب آقای هاشم احمد وند و به آهنگسازی و رهبری آقای سعید اردیانی در تالار وحدت و برج میلاد داشتیم، به دوست هنرمندم جناب آقای امین سالمی پیشنهاد دادم و پس از انتخاب اشعار و ساخت و  تنظیم قطعات، موضوع را  طی جلسه ای با معاون محترم هنری ارشاد  مطرح کردیم و ایشان هم حمایت اولیه ی خود را از طرح ما اعلام کردند.
مراحل اخذ مجوز و باقی امور را با انجمن موسیقی و دفتر امور شعر و موسیقی ارشاد پیش بردیم و قرار بر چند اجرا در تالار وحدت و رودکی شد.

او در ادامه افزود: با وجود تمامی سختی هایی که کار و اجرای موسیقی خصوصا در ماه‌های محرم و صفر دارد،  از آنجا که این طرح برای این ایام نوشته و ارائه میشد، طبیعی ست که حساسیت‌ها و استرس های خود را نیز به همراه داشت، ولی سرانجام با همت و همیت همه دست اندرکاران و تمرینات فشرده با دوستانم در ارکستر،کاری به زعم کارشناسان و مخاطبان فهیم این اثر، ارزنده و در خور این ایام و البته نام مبارک حضرت سیدالشهدا(ع) تدارک و بر صحنه بردیم.

این مدرس آواز ایرانی اظهار داشت: این اجراها طی سه شب در تالار رودکی و دو شب در تالار وحدت اجرا و با استقبال گسترده اقشار مختلف مردم اعم از هنرمندان، استادان دانشگاه، وعاظ و صاحب منبران، مدیران فرهنگی و مردم عادی قرار گرفت.

شادُروان در خصوص بازخورد مخاطبان از اجرای ارکستر " نوای آفتاب" بیان کرد: خوشبختانه بازخوردهای بسیار خوبی از سوی کسانی داشتیم که حتی خود را مذهبی هم نمی‌دانستند اما شدیدا تحت تاثیر انتخاب اشعار و قطعات و تصاویر(انیمیشن) انتخابی مرتبط در پس زمینه ی کار و انسجام مجموعه بوده و قلبشان فشرده شد.این جدای از صداهای هق هقی بود که در هر اجرا ، از سوی مخاطبان واقعی کار، سنگینی و البته ارزش این دسته کارها را به ما گوشزد می‌کرد. بازخوردها برخی در قالب ویدئو،برخی بصورت کامنت و برخی دیگر تلفنی یا حضوری، همگی حاکی از موفقیت گروه در ارائه ی اثری فاخر موسیقایی بود.

او که اجراهای صحنه ای با گروه هایی همچون نفیر، گروه داروک، گروه فاخته، ارکستر زهی چنگ، گروه موسیقی پالیز، گروه طیفور، ارکستر بزرگ ساربانگ و نيز هنرمندان ترکیه و کنسرت‌های متعدد داخلی و خارجی را در کارنامه هنری خود ثبت کرده است، گفت: چینش قطعات و آوازهایی که بخشی از آن(مثنوی خوانی همراه با ریتم های عزاداری بوشهری)، به «تعزیه مدرن» تعبیر شد و ملغمه ای از آواز به سبک تعزیه با ریتم های عزاداری مناطق جنوبی کشور،توجه و استقبال خوبی را به همراه داشت که به نظرم باید الگویی برای دیگر هنرمندانی باشد که به تازگی پا در این راه نهاده و دلشان را به بیان هنری مفاهیم مذهبی در این ایام گره زده اند.
در این میان، همیشه بوده و هستند کسانی که با سابقه کاملا مشخص و قابل استناد، به علل مختلف و عمدتا جلب توجه یا بیکاری مزمن خودخواسته، بی رحمانه قلم نکوهش بر اینگونه حرکت‌ها رانده و آنرا به غلط در راستای سیاستهای جناحی خاص ارزیابی کرده و با توهم مزمن، برچسب سفارشی بودن بر این اثر زده و بدین تیغ آخته، بر همکارانم در ارکستر بی رحمانه تاخته اند.

هرچند پاسخ دادن به اینگونه نظرهای سخیف و مخرب که حتی نمی‌توان  آن ها را نقد سالم عنوان کرد را خلاف مصلحت جامعه موسیقی میدانم ولی به این دسته از بی مایگانی که البته همگی میدانیم که خود، سالها از مواهب حمایت‌های دولتی بهره مند بوده (که آنهم از منظر من عیبی نیست چرا که وظیفه ذاتی دولتها در تمام دنیا حمایت از آثار فاخر هنری و هنرمندان بوده و منتی بر کسی نیست) و اکنون که به هردلیلی (یا پر شدن کیسه شان و یا جلب فالور های بی خبر از همه جا یا امید به بازداشت موقت و مصاحبه با شبکه های معاند و بالاخره اخذ پناهندگی و...)سینه می درند ،عرض میکنم تاریخِ اینگونه قلم‌فرسایی ها و شب نامه ها گذشته است. به جای تخطئه دیگران، اگر حرفی موثر دارند یا اساسا جرات و جسارت ساخت کاری هنری متناسب با افکارشان را داشتند،بسم الله...این گوی و این میدان... من به کرات گفته ام با تحریم و قهر،میانه ای ندارم و حرف یا نقدی اگر دارم ، بر روی سن میزنم.پس به انجام کاری که اعتقاد داشتم و دارم، چون سالهای گذشته،مبادرت کرده و به آن افتخار میکنم. عجیب است چرا این دوستان، کاری همسو با ادعاهایشان نساخته و کاری جز تاختن به آنها که در میانه ی میدان، به روشن نگهداشتن چراغ موسیقی(ولو در ژانر مذهبی) نمیدانند ؟

نویسنده کتاب "مشق عشق" و "مروری بر جلوه های تشیع در ادب فارسی" در ادامه گفت: موسیقی مذهبی در تمام دنیا بعنوان ژانری شناخته شده مورد اهتمام و احترام همگان است. من ممکن است حتی فرد مذهبی دو آتشه ای هم نباشم، اما بدانچه خوانده و انجام داده ام اعتقاد داشته و افتخار میکنم. افسوس که حرف این بی مایگان شانیت نقد هم ندارد تا قول خواجه شیراز را مصداق آن بدانم که فرمود:
نقدها را بود آیا که عیاری گیرند؟
تا همه صومعه داران پی کاری گیرند..

در پایان ضمن سپاس از شما دست همه ی همکارانم در ارکستر "نوای آفتاب" و دوست عزیزم امین سالمی که طی چند ماه اخیر با انواع هجمه ها و استرس های ذاتی کار موسیقی دست پنجه نرم کرده اند را به مهر میفشارم و میگویم همین که با اینگونه حرکت ها، چراغ کنسرت و اجرا و اساسا حیات موسیقی در این ماهها رقم خورده، حرکت بسیار ارزشمندیست که البته بعدها بیشتر به اهمیت این اولین گامها پی برده می شود، سپاسگزارم.

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
دبیر هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه در گفتگو با دیباچه؛

فضای آموزش طنز در کشور بسیار ضعیف است

۱۱:۲۵  -  ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کاپیتان تیم فوتبال خاتون بم در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قهرمانی تیم، در نبود ملیکا محمدی برایمان تلخ شد | رقبا همه از تیم‌های با اصالت فوتبال بودند

۱۱:۵۷  -  ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با رئیس موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس

یکی از چشم انداز‌های میان مدت موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس، راه اندازی فرودگاه صحرای طبس است

۱۴:۳۲  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار